Wat je niet leert op de schoolbanken (maar wel nodig hebt in je praktijk)

Wat had jij graag eerder geweten als tandarts?
We leren véél tijdens onze opleiding tot tandarts. Maar hoe je een praktijk runt, omgaat met personeel, hoe je behandelingen vlotter laat verlopen, dat leer je meestal al doende. Eerlijk? Ook vaak met de nodige frustraties.
Daarom schreef ik voor het VBT-vakblad CONSULTAND een artikel over mijn parcours en inzichten die ik pas jaren na mijn afstuderen begon te begrijpen. Zaken die ik liever veel vroeger had geleerd.
Hier lees je het volledige artikel (of misschien ligt het al ergens in je praktijk 😉). Ik geef er 3 gouden tips voor meer rust in je praktijk. Daar wil ik hier wat dieper op ingaan.
Feedback geven aan je team
Het is nooit leuk om iemand op de vingers te tikken. Zeker niet als je elke zij aan zij werkt. Je brengt veel tijd door met je personeel: je deelt dezelfde ruimte, dezelfde patiënten en vaak ook dezelfde slechte dagen. En toch verwacht die patiënt in de stoel dat jullie blijven functioneren als een hecht team.
Feedback geven in zo’n context is niet evident. Er is niet altijd tijd voor een rustig gesprek. Veel tandartsen proberen het een beetje tussen de soep en de patatten, maar dan komt de boodschap niet aan. Of ze zwijgen te lang, tot het escaleert.
Hoe waardevol zou het zijn om feedback-technieken te leren op de lagere of middelbare school? Daar heeft iedereen baat bij!
In de module ‘Communiceren met je team’ in onze Full FLOW leer je bewezen methodes om op doordachte en respectvolle manier feedback te geven, zodat je boodschap aankomt zonder te botsen.
Slimmer organiseren, vlotter werken
Een chaotische werkdag sluipt erin voor je het zelf beseft: instrumenten ontbreken, assistenten lopen achter de feiten aan, patiënten wachten... En jij blust het ene brandje na het andere.
Uit ervaring weet ik intussen dat vlot werken begint met duidelijke afspraken. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je team per behandeling precies weet wat er moet klaarliggen. Maak checklists met producten en instrumenten, neem er foto’s van, voeg bestelnummers toe en bewaar alles op een vaste plek. Zo weet iedereen (jij, je assistent(en) en eventuele vervangers) exact wat waar ligt en wanneer iets bijbesteld moet worden.
Geloof me: een vlotte workflow bespaart je tijd en energie. Behandelprotocollen, duidelijke taakverdeling, slim stockbeheer en goede organisatie, het zijn allemaal zaken die we niet op de schoolbanken leerden. In de Full FLOW komen ze wel uitgebreid aan bod.
Bye bye wanbetalers
Nooit meer wanbetalers? Gemakkelijker gezegd dan gedaan, hoor ik je denken. Maar sinds ik voor elke behandeling een kostenraming of offerte bezorg en duidelijk de betaalmogelijkheden communiceer, heb ik geen openstaande betalingen meer.
Je bent zorgverlener, maar je wil ook graag correct betaald worden. Zijn de spelregels wel duidelijk voor je patiënten? Heb je geen heldere afspraken, dan ontstaat er meer kans op misverstanden.
In de Full FLOW gaan we dieper in offertes, kostenramingen én praktijkregels voor patiënten. Want je verwachtingen kunnen alleen worden ingelost als je ze duidelijk communiceert.
De weg naar meer rust en focus
Wil je jezelf en je praktijk sterker maken? In onze Full FLOW vind je alle tools, templates en inzichten die je nodig hebt om onder andere meer structuur te brengen in je praktijk, vlotter samen te werken met je team en duidelijke grenzen af te bakenen voor patiënten. Geen overbodige theorie, wel praktische tips en herkenbare voorbeelden uit het werkveld.
Opgelet: de deuren van Full FLOW staan maar een paar keer per jaar open. Registreer je als FLOW Insider en kom als eerste te weten wanneer je terug kan instappen of wanneer we workshops, livedagen of nieuwe producten lanceren.